Det kan bygges- men miljøet må beskyttes

Nå kan det bygges i norske kommuner igjen – men miljøet må fortsatt beskyttes
-Av Roy Thomassen, Lillesand Arbeiderparti
Lillesand Arbeiderparti har arbeidet mye opp mot Regjeringen i forhold til våre utfordringer innen vann og avløp.
I Norge er det strenge krav til hvordan avløpsvann skal renses før det slippes ut i naturen. Når renseanlegg ikke fungerer godt nok, kan det føre til overgjødsling i vannet – som igjen gir algevekst, oksygenmangel og dårligere livsvilkår for fisk og andre arter. Dette får vi dessverre signaler om at er tilfelle i deler av Høvågs skjærgård, hvor det i dag er private renseanlegg/spredt avløp. Disse bekymringene har vi meldt inn til kommunen i sommer, og vi forventer svar tilbake på hva slags tiltak som skal settes inn.
Samtidig er det viktig at Lillesand kommune kan utvikles ved at næringslivet og boligeiere får nødvendig forutsigbarhet og kan planlegge sine bygg - og boliginvesteringer. Kommunen er blant de dyreste i Agder å bosette seg i, og nye rapporter tilsier at vi må bygge mer enn 600 leiligheter frem til 2040. Derfor har det vært utfordrende når dårlig rensekapasitet i tillegg har ført til byggestopp – selv i områder hvor Lillesand kommune har både planer og vilje til å rydde opp.
Etter lang tid med usikkerhet rundt byggestopp, kom det mandag 28 juli en viktig avklaring fra regjeringen:
Kommuner som har gyldig utslippstillatelse til sine renseanlegg, kan igjen behandle byggesøknader – selv om renseanleggene ikke er fullt oppgradert.
Hva er status i Lillesand før disse presiseringene?
- Byggestoppen er opphevet for eiendommer som skal tilknyttes Høvåg renseanlegg, etter at kommunen har fått ny utslippstillatelse.- Byggestoppen gjelder fortsatt for eiendommer som skal tilknyttes Kjøbmannsvig renseanlegg, inntil dette er oppgradert og koblet til Fossbekk renseanlegg. Dette arbeidet er planlagt ferdigstilt innen 31. desember 2025.
Hva innebærer de nye nasjonale presiseringene i Lillesand?
Kommunen kan gi byggetillatelser så lenge det finnes en gyldig utslippstillatelse for avløpsanlegget – selv om renseanlegget ikke er fullt oppgradert.
Dersom det allerede er gitt byggetillatelse før en tilknytningsstopp trer i kraft, kan kommunen fortsatt tillate tilknytning til avløpsnettet – også om kommunen er i brudd med rensekravene.
Kommunen prioriterer nå rask behandling av saker som tidligere ble satt på vent.
Byggestopp oppstår først dersom kommunen selv eller Statsforvalter har innført tilknytningsstopp. Dette gjelder kun nye byggesaker.
Kommunen har publisert kart som viser hvilke eiendommer som tilhører hvilket renseanlegg. Det anbefales at utbyggere og innbyggere sjekker dette før de sender inn byggesøknad.
Mye er på plass i Lillesand, men vi mener kommunen nå må prioritere dette:
1. Ha tett og tillitsfull dialog med Statsforvalter for å sikre felles forståelse og unngå misforståelser om kapasitet og risiko. 2. Prioritere nye tilkoblinger der det er nødvendig, og bruke rekkefølgekrav i reguleringsplaner for å sikre kontroll og bærekraftig utvikling.3. Følge nøye med på investeringer og utvikling i vann og avløpsprosjekter. 4. Dokumentere og oppdatere politikere på fremdrift i oppgradering av renseanlegg – både teknisk og økonomisk.5. Sikre forutsigbare og forpliktende avtaler med Grimstad kommune i forhold til et eventuelt nytt renseanlegg.6. Prioritere arbeid med utslipp fra private renseanlegg, særskilt i Høvåg
Uttalelse Kjersti Stenseng (Ap):
– Det er avgjørende at kommuner som Lillesand både følger opp miljøkravene og samtidig legger til rette for boligbygging. Jeg er glad for at Lillesand Arbeiderparti over lang tid har vært tydelige på å sikre kontroll med kommunens vann og avløps-investeringer og at de krever at kommunen samarbeider tettere med statsforvalteren om disse nye presiseringene. Det er nettopp slik vi får til en ansvarlig og smidig utbygging i Lillesand– til beste for både innbyggere, næringsliv og natur, sier kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng.
Vi vil fortsette å arbeide opp mot Regjeringen for å øke statlige overføringer og for å redusere finanskostnader til kommunale investeringer i vann og avløp.